Sluiten

Wij hebben geen ziel

"Woorden vertellen wat je wilt zijn, gedrag laat zien wie je bent."

Je hebt geen ziel. Je bént een ziel en je hébt een lichaam. Dat geldt voor mensen en daarmee ook voor ondernemingen die bestaan immers uit mensen. Je bént geen bedrijf en hébt geen missie of organisatiecultuur. Je bént de missie, je werkinstelling en je gedrag. Je hébt een bedrijf, dienst of product. De behuizing heeft de ziel te volgen en niet andersom. Toch proberen veel organisaties wanhopig om allerlei goedbedoelde kernwaarden de organisatie of markt in te plempen. Leuk in de etalage, maar voor medewerkers niet meer dan de zoveelste rage. De organisatie-identiteit als managementobject, die je middels missionstatements en kernwaarden kunt inrichten, besturen en finetunen. Zoals je dat ook met systemen, processen en diensten doet. Stop ermee, voordat je klant er per ongeluk van hoort!

De ziel van je organisatie is de optelsom van bevlogenheid (bezieling) en actie (gedrag). Die is van alle medewerkers samen. Daar mag, nee móét, je het absoluut over hebben. Maar dan wel met elkaar en intern. ‘Wat bezielt ons? Hoe doen wij het samen, wat helpt daarbij of belemmerd ons erin? Hoe blijven we dichtbij onszelf als de druk toeneemt? Wat merken onze klanten daarvan?’

Daden zijn luider dan woorden!

Die klant komt er heus wel achter waar je voor staat en waar je voor gaat. Die geeft echt geen staande ovatie als jij je ‘wij-staan-voor-kwaliteit-show’ opvoert. ‘Het moest er nog eens bijkomen van niet’, hoor je die klant sceptisch denken. Als je kernwaarden vooral bedoeld zijn voor de verkoop, met mooie plaatjes en platte praatjes, dan oogst je eerder verwarring dan vertrouwen. Wanneer die waarden voortkomen uit de ziel van je onderneming, zijn ze authentiek en is het gedrag wat erbij hoort vanzelfsprekend.

We gaan vandaag dus niets vertellen over de uitkomst van het DNA-onderzoek, dat we als team Siebert & Wassink, afgelopen week op onszelf hebben uitgevoerd. Wel dat het bijzonder boeiend was om dat patroon met elkaar te ontrafelen.

Wat ons bezielt? Zet ons aan het werk en ontdek het zelf!

« Terug naar het overzicht