Sluiten

Vervelende vaardigheden

"Je kunt je irriteren aan van alles en nog wat, maar je bent het niet verplicht."

onze visie

Heb jij ook zo’n irritante collega? Zo één die alles beter weet, of zo’n type dat niks achter z’n toges opruimt, misschien wel zo’n drammer, die jou zo dicht op je huid zit dat het er letterlijk onder kruipt. Of die juist zo nonchalant is als een komkommer en zich nergens wat van aan trekt. De blije eikel met z’n irritante grapjes, de egoïst, die met haar stopwoordjes. De botte boer, de collega die altijd als eerste weggaat, of die ene met die schelle stem, die altijd zo overdreven doet.

Hoera een irritatie! Heerlijk, want elke ergernis is een kans om iets nieuws te leren. Over jezelf en je jeuk én over die aanstootgevende ander. Vandaag geven we Eerste Hulp Bij Ergernissen.

1. Ontdek jezelf in de jeuk
Een ergernis zegt altijd meer over de gedupeerde, dan over de dader. Zoals een pinda niet slecht is, behalve voor mensen met die allergie. Irritatie is een uiterst waardevolle bron van informatie om te ontdekken wat voor jou belangrijk is. Welke waarden, kwaliteiten, onhebbelijkheden of onzekerheden liggen er onder jouw irritatie? Waar ben jij heel goed in, waarom vind je dat die ander ook zo moet zijn? Wat zou jij eigenlijk stiekem een beetje van die ander kunnen leren?

2. Ontdek de kwaliteit in de onhebbelijkheid
Want achter elke irritatie gaat een kwaliteit schuil. Of zoals Cruijff ons leerde: Elk nadeel heb z’n voordeel. Zo heeft ook elke vaardigheid een vervelende en een voordelige kant. Zelfs dat irritante liedje, wat als een oorwurm in je hoofd kruipt en er niet meer uit gaat. Dat is blijkbaar een heel pakkend nummer! Zo kun jij en je organisatie ook je voordeel doen met elke korzelige kwaliteit van jezelf en je collega’s.

3. Check je doelen
Nu die directieve drammer eigenlijk uitzonderlijk doelgericht blijkt en die praatgrage pipo in wezen gewoon de smaakmaker van het team is, kun je de scherpe randjes van dat zelfde gedrag wat makkelijker tolereren en er zelfs een piepklein beetje van gaan houden. Nu is eigenlijk alleen nog de vraag, of het jullie doelen in de weg staat. Wanneer je collega met diens irritante kwaliteit het doel voorbij schiet, jij veel minder effectief bent door diens gedrag of jullie organisatiedoelen niet worden gerealiseerd, dan is er reden om het er echt over te hebben.

4. Help je collega om samen beter te worden
Wanneer de kwaliteit van je collega teveel van het goede blijkt te zijn, benoem dan eerst wat je in diegene waardeert en heb het dan samen over de valkuil die daarbij hoort. Wanneer je zelf  overlast hebt van diens gedrag, besef dan dat je jouw waarden niet aan die ander kunt opleggen. Je kunt wél aangeven wat jij nodig hebt, je behoefte uitspreken en een verzoek aan de ander doen. Benoem het in alle gevallen als kwaliteit en niet als een onhebbelijkheid.

We wensen je lekker veel jeuk toe.

« Terug naar het overzicht